Evenemang

• 01.06.2024
  • Sveaborgstorget, Alberga
  • Gratis inträde

Var med om att hälsa Esbos Nelli välkommen i sin nya omgivning! Bronsskulpturen Esbos Nelli som Kerttu Horila har designat för esboborna är EMMAs gåva till Esbo som fyller 50 år som stad. Verket som första gången avtäcktes i Gäddvik år 2022 har senast besökt Saudarkrokurparken i Kalajärvi. Skulpturen har designats för att vara flyttbar, och tanken är att den ska byta omgivning med jämna mellanrum. På det sättet kan den bli en del av vardagen för så många esbobor som möjligt. Nu flyttar Nelli till Sveaborgstorget i köpcentret Sello. Det är Rådet för personer med funktionsnedsättning i Esbo som har valt ut platsen.

Hinderfrihet och serviceutbudet i näromgivningen var viktiga faktorer som påverkade valet av den nya platsen. Eftersom det månatligen erbjuds en begränsad mängd transporttjänster som stöd för rörlighet var det viktigt för rådet att Nelli placeras på en plats där det är möjligt att sköta många ärenden på samma gång.

Vid evenemanget talar
Reetta Kalajo, EMMAs intendent
Pirkko Kuusela, ordförande för Rådet för personer med funktionsnedsättning i Esbo
Olli Männikkö, ordförande för Äldrerådet i Esbo

Musikuppträdande
Trumpetist Markku Känninen

Varmt välkommen! Evenemanget är öppet för alla. Med reservation för vädret.

Esbos Nelli är en moderlig och vänlig kombination av människa och hund, där människan håller en hundvalp under armen. Skulpturen ingår i Kerttu Horilas serie Djuriska människor och mänskliga djur, som förenar människors och djurs drag till sagolika fantasifigurer.

EMMAs arbete med offentlig konst gör en betydande del av verken i EMMA-samlingen tillgängliga för alla stadsbor runt om i stadsbilden i Esbo. Esbos Nelli är museets gåva till Esbo som fyller 50 år som stad, och till esboborna. Du kan också föreviga dig själv tillsammans med Nelli och dela bilden i de sociala medierna med taggarna #espoonnelli @emmamuseum och @espooesbo.

Relaterat

Mera evenemang