Kyösti Kakkonens unika designsamling visas permanent på WeeGee i Hagalund i Esbo och EMMA utvidgas betydligt

Liisa Hallamaa, tallrikar, 1950–1970-talet. Helena Tynell, Skog, 1966. Collection Kakkonen / EMMA. © Rauno Träskelin.

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Tyngdpunkten i Collection Kakkonen ligger på åren efter krigen, det vill säga designens så kallade guldålder i Finland. Under dessa år internationaliserades också den finska formgivningen. I kärnan av Collection Kakkonen finns unik design samt konstglas och keramik, och konstnärerna bakom dem. Samlingen består av verk av mer än 30 konstnärer, och den omfattar totalt cirka 10 000 objekt. Samlingen utvidgas fortfarande. Anmärkningsvärt är inte bara samlingens omfattning utan också dess kvalitet – den omdömesfullt sammanställda samlingen saknar motstycke.

Viktiga konstnärer i samlingen är bland annat Alvar Aalto, Rut Bryk, Kaj Franck, Birger Kaipiainen, Toini Muona, Gunnel Nyman, Kristina Riska, Kyllikki Salmenhaara, Markku Salo, Timo Sarpaneva, Michael Schilkin, Kim Simonsson, Nanny Still, Oiva Toikka, Kati Tuominen-Niittylä, Helena Tynell, Vesa Varrela och Tapio Wirkkala.

Birger Kaipiainen (1915–1988), Kuovi, circa 1968. Collection Kakkonen / EMMA – Espoo moderna konstmuseum. Bild: Rauno Träskelin

Joonas Laakso (1980), Über ja Fili (venetsialainen pikari), 2017–2018. Collection Kakkonen / EMMA – Espoo moderna konstmuseum. Bild: Rauno Träskelin

Modernismen är en förenande faktor både för Collection Kakkonen och för Utställningscentret WeeGee och EMMA med deras omgivning. Den internationellt kända trädgårdsstaden Hagalund är en pärla av betongarkitektur, ritad av arkitekten Aarno Ruusuvuori, och representerar det främsta inom finsk, modernistisk arkitektur.

”EMMA i Esbo och WeeGee-huset ritat av arkitekt Aarno Ruusuvuori med dess stora fönster erbjuder en strålande inramning för att presentera min designsamling av glas och keramik. De också internationellt mycket respekterade finska mästarna och deras enastående verk – de flesta arbetena är helt unika – närmar sig naturen, och placeras i detta fall bokstavligen mitt i naturen. För de flesta av dem har ju naturen varit en stark källa till inspiration”, konstaterar samlaren, kommerserådet Kyösti Kakkonen.

Som samlare har Kyösti Kakkonen genom årtionden gjort en unik kulturgärning som nu når sin kulmen då publiken får möjlighet att se samlingen, och den permanent kan visas på EMMA i Utställningscentret WeeGee. För Esbo stad har deponeringen på EMMA stor betydelse; Utställningscentret WeeGee i Hagalund profileras ännu starkare som en nod för formgivning och arkitektur.

Målgruppen för den nya samlingsutställningen är inhemska och internationella besökare som är särskilt intresserade av formgivning och arkitektur. Collection Kakkonen kommer att komplettera EMMAs ställning som ett museum för viktiga samlingar. De samlingar som redan nu visas permanent på EMMA är Saastamoinens stiftelsens samling och Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryks samling.

Kyllikki Salmenhaara (1915–1981), kaksi pulleaa ruukkua, 1950-luku. Collection Kakkonen / EMMA – Espoo moderna konsmuseum. Bild: Rauno Träskelin

Läs mera