Katie Spragg: The Wilds of 5 Lely Court, 2016. (Katukiveyksen erämaa). Stillkuva.

03.05.2021 - 07.08.2022

Keramiken i förnyelse

Den bakomliggande tanken som har inspirerat utställningen Keramiken i förnyelse är den japanska traditionen kintsugi, där delarna av ett trasigt keramiskt föremål fogas ihop igen med en legering som innehåller guld. Man döljer inte att föremålet är trasigt utan skapar en ny relation till det. Kintsugi fungerar här som en metafor för samhället. Hur lyckas vi foga ihop bitarna till en ny och hållbar konstruktion?

Verken av tolv konstnärer och två konstnärskollektiv tar sig an skärningspunkten mellan det förflutna och det kommande, som präglas av farhågor kring miljön och förändringar i de sociala strukturerna. Leran som material är på ett särskilt sätt kopplad till mänsklighetens historia, och verkar samtidigt svara på det vi just nu behöver: enhet, närvaro och något handgripligt att göra.

Utställningen har satts upp i samarbete med expertorganisationen för design Ornamo. Konstnärerna valdes ut genom en öppen portfolioansökan bland Ornamos medlemmar.

Den omfattande mobilguiden som utarbetats för utställningen öppnar upp bakgrunden till verken genom texter och videointervjuer.

• Särkyvää - Keramiikka uuden äärellä. Ceramics Facing the New. EMMA Museum of Modern Art. © Ari Karttunen / EMMA 2021

Uställningens konstnärer är Priska Falin & Helen Felcey, Matias Karsikas, Veera Kulju, Nathalie Lautenbacher, Piia Lieste, Tiia Matikainen, Meri Oivo, Matteo Pennacchio, Maria Punkkinen, Outi Savolainen, Caroline Slotte, Katie Spragg, Irma Weckman och arbetsgruppen Working with Soil (Özgü Gündeşlioğlu, Catharina Kajander, Riikka Latva-Somppi och Maarit Mäkelä).

Kuratering:
Laura Kokkonen