Klara Lidén, Framstegsmyten (Moonwalk), 2008. Video still. Saastamoinen stiftelsens konstsamling © Klara Lidén. Med konstnärens och Sadie Coles, London tillstånd.

14.08.2024 - 12.01.2025

Klara Lidén: The Myth of Progress (Moonwalk)

I den svenska konstnärens Klara Lidéns (f. 1979) verk blir staden ett scenrum där konstnären lyfter fram känsliga, intima och omstörtande ögonblick. Verket The Myth of Progress (Moonwalk) (2008) visar Lidén som framför den ikoniska dansrörelsen moonwalk. I en oavbruten, loopande rörelse glider hon oberört fram genom anonyma områden i stadsrummets utkanter.

• 14.08.2024 - 12.01.2025
  • 2. våningen
  • 20€ / Vuxna över 29 år

10€ / Rabattgrupper

0€ / Under 18 år

0€ / Museikortet

I medierummet i anslutning till utställningen med verk ur Saastamoinen stiftelsens samlingar presenteras stiftelsens nyinköpta mediekonstverk. Kurator för 2024 års helhet bestående av tre verk är konstnären Jani Ruscica.

Alla de tre verken utnyttjar videons egenskaper som ett flexibelt, anpassningsbart medium som har en naturlig förmåga att riva ner traditionella värdehierarkier.