David LaChapelle: An Illuminating Path, 1998. Courtesy of the artist © David LaChapelle
KAWS: Portrait of Michael Jackson, Interview Magazine, 09/2009. Courtesy of KAWS.

21.08.2019 - 26.01.2020

Michael Jackson: On the Wall

Utställningen Michael Jackson: On the Wall, som öppnade i somras på National Portrait Gallery i London, visas också på EMMA – Esbo moderna konstmuseum hösten 2019. I utställningen med ungefär 90 verk ingår ledande samtidskonstnärers tolkningar av Michael Jackson.

Utställningen presenterar 48 förgrundskonstnärer, från Andy Warhol till Grayson Perry och Isa Genzken. I sina verk har de studerat vilken betydelse Michael Jacksons liv och konst haft för vår kultur och vårt tänkande, och samtliga har också själva inspirerats av Michael Jackson.

Konstnärerna, som är av olika nationalitet och ålder och som arbetar med olika teknik, förenas av ett personligt intresse för Michael Jacksons musik och person. Via sin person och sin karriär lyfte Jackson fram frågor dels om identitet, ras och kön, dels om jämlikhet och jämställdhet – dvs. frågor som idag är aktuellare än någonsin.

De medverkande konstnärerna är: Rita Ackermann, Emma Amos, Lyle Ashton Harris, Dara Birnbaum, Appau Junior Boakye-Yiadom, Candice Breitz, Monster Chetwynd, Michael Craig-Martin, Dexter Dalwood, Graham Dolphin, Mark Flood, Isa Genzken, Michael Gittes, Todd Gray, Kai Guetta, Maggi Hambling, Jonathan Horowitz, Rashid Johnson, Isaac Julien, Johannes Kahrs, KAWS, David LaChapelle, Louise Lawler, Klara Lidén, Glenn Ligon, Sam Lipp, Isaac Lythgoe, Paul McCarthy, Rodney McMillian, Dawn Mellor, Dan Mihaltianu, Mr. Brainwash, Lorraine O’Grady, Catherine Opie, Yan Pei-Ming, Grayson Perry, Paul Pfeiffer, Faith Ringgold, Michael Robinson, Pamela Rosenkrantz, Mark Ryden, Susan Smith-Pinelo, Donald Urquhart, Andy Warhol, Kehinde Wiley, Hank Willis Thomas, Jordan Wolfson och Rose Wylie.

Utställningen är producerad av National Portrait Gallery i London och kurator är NPG:s chef, Dr. Nicholas Cullinan. Utställningsverken är lån från musei- och privatsamlingar samt beställningsverk gjorda enkom till denna utställning. Utställningen öppnas i London sommaren 2018, året då Michael Jackson skulle ha fyllt sextio. Efter London går utställningen vidare till Grand Palais i Paris och Bundeskunsthalle i Bonn och därifrån till EMMA. EMMAs utställning öppnas i augusti 2019. I samband med utställningen publiceras en omfattande bok med artiklar av Nicholas Cullinan, Margo Jefferson och Zadie Smith.

Michael Jackson: On the Wall är producerad i samarbete med Michael Jacksons arvingar.

Utställningen understöds av USA:s ambassad i Helsingfors, Rumäniens kulturinstitut i Stockholm samt Rumäniens ambassad i Helsingfors.

Relaterat innehåll