© Rauno Träskelin

17.11.2017 - 22.04.2018

STILL / LIFE – Tapio Wirkkala Retrospective

Tapio Wirkkalas retrospektiva utställning sammanställs av designer Harri Koskinen som kurator. Utställningen STILL / LIFE – Tapio Wirkkala Retrospective presenterar Tapio Wirkkalas liv och verk genom en nutida designers och Wirkkalas kollegas ögon.

Utställningen STILL / LIFE – Tapio Wirkkala Retrospective baserar sig till största delen på Rut Bryks och Tapio Wirkkalas samling som deponerats på EMMA. Den retrospektiva utställningen har också visats på Rovaniemi konstmuseum, Samemuseet Siida och Seinäjoki konsthall.

”Jag byggde upp STILL / LIFE som en turnerande utställning som skulle ge en representativ inblick i Tapios värld. Den omfattar cirka 600 objekt: personliga föremål, skisser som åskådliggör designprocessen och designföremål. Efter att ha tagit del av en kompakt helhet som sammanställts av en kurator kan besökarna sedan ta en fördjupande titt i arkivet. Aukio skapar en intressant dialog mellan utställningen och samlingen”, säger designer Harri Koskinen.

EMMA, Esbo stad och Tapio Wirkkala Rut Bryk Stiftelsen har öppnat av Rut Bryks och Tapio Wirkkalas unika samlingar och arkiv. Samlingen visas i ett visningslager. Det nya utrymmet som nämndes till Aukio visar också tillfälliga utställningar av design.

Relaterat innehåll