Plock ur höstens program på EMMA!

© Paula Virta / EMMA

EMMAs kommande evenemang under hösten har nu publicerats på vår webbplats. I vårt mångsidiga program finns det saker att uppleva för museibesökare i alla åldrar.

Stifta bekantskap med den offentliga konsten i Hagalund på en guidad joggingrunda eller tänk högt i våra utställningssalar. Under paneldiskussionerna och expertträffarna i EMMA Talks-serien fördjupar vi oss i de aktuella utställningarna och samhälleliga teman.

Du kan också delta i de populära konstverkstäderna på lördagar, eller njuta av konserter som arrangeras på museet. I november arrangerar vi igen på publikens begäran dejtingevenemanget LiveLOVE, efter en paus på några år.

Konstlöpningen som arrangerades för första gången i slutet av våren fortsätter igen i augusti. Under de lätta joggingrundorna stiftar vi bekantskap med den offentliga konsten i museets näromgivning. EMMAs öppna konstverkstäder återupptas också i slutet av augusti, efter en paus under sommaren. Innehållet på verkstäderna som arrangeras varje lördag är planerat för alla åldrar och deras teman varierar från vecka till vecka. Barn kan delta i verkstäderna tillsammans med en egen vuxen, vuxna är välkomna att utöva konst också ensamma. Man behöver inte kunna finska för att delta.

De två sista lördagarna i augusti ses de två sista föreställningarna på bildkonstnären Hannaleena Heiskas och dansaren och koreografen Minna Tervamäkis utställning Metamorphosis. Man ska anmäla sig på förhand till föreställningarna – du kan kontrollera bokningssituationen på vår webbplats.

Diskussioner, inlägg och att tänka högt

Under höstens första EMMA Talks-paneldiskussion diskuterar vi människans samlevnad med den övriga naturen, och de perspektiv konsten erbjuder på frågan. I panelen deltar forskaren Riikka Hohti och konsthistorikern, professor Riikka Haapalainen. Diskussionen leds av forskaren och konstnären, konstpedagog Henrika Ylirisku. Efter diskussionen erbjuder medlemmarna i forskningsgruppen Antropocens barn möjligheten att delta i en övning i genreöverskridande berättande i utställningsutrymmet.

EMMA Talks-evenemanget i november diskuterar konstnärerna Maarit Hedman och Anu Haapanen konst och jämlikhet. Kritikern Sini Mononen deltar i diskussionen om konstnärernas arbete och om situationen för konstnärer med funktionsnedsättning i Finland. Evenemanget skrifttolkas på plats. Det utgör en del av festivalen DiDa – Disability Day Art & Action och kan också följas på distans. Under hösten arrangeras också expertrundvandringar som erbjuder olika perspektiv på våra aktuella utställningar.

I slutet av oktober berättar konstnären Katarina Reuter om sin utställning Black Crow Blues som har öppnat i början av månaden, och som är en del av Finlands konstakademis pris som hon tilldelades år 2022. Evenemanget går på två språk, finska och svenska. På Katarina Reuters utställning kan publiken prova på metoden tänka-högt som gör det möjligt att dela den egna konstupplevelsen med andra eller själv lyssna på andras tankar om verken på utställningen.

Musik och dejting i utställningslokalen

April Jazz + WeeGee-konserterna hämtar in musik i museilokalerna den första fredagen i månaden från september till december. PianoEsbos Rundfunk-konserter visar på vilka olika sätt man kan använda klaviaturinstrument. Kvällen som består av flera föreställningar kulminerar med Enno Poppes verk Rundfunk som nått kultstatus och uppförs för första gången i Finland. I november arrangeras dejtingevenemanget LiveLOVE för fjärde gången. På evenemanget som genomförs i samarbete mellan EMMA och Deittisirkus möts dejting, konst och design.

Publikguidningar öppna för alla arrangeras varje fredag kl. 17.30 och söndag kl. 13. Du kan läsa om guidningarnas innehåll och teman på vår webbplats. Om inte annat anges berättigar inträdesbiljetten till museet alltid till att delta i våra evenemang. Här hittar du höstens alla evenemang samlade. Skriv in dina favoriter i kalendern redan nu!

Läs mera