EMMA öppnar 2.6, Tacita Deans utställning fortsätter till början av augusti och utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila öppnar till sommaren

På grund av undantagsförhållandena har EMMA gjort ändringar i tidtabellerna för utställningar och program. Tacita Deans utställning som öppnade i slutet av februari förlängs till början av augusti, och en del av utställningarna som planerats för 2020 skjuts upp till nästa år. Aaron Heinos separatutställning som skulle sättas upp i sommar öppnar exempelvis på EMMA i februari 2021. Sommarsäsongen inleds med utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila med keramiska djurskulpturer.

EMMA öppnar för publik den 2.6. EMMA är till ytan det största konstmuseet i Finland, så det finns tillräckligt med utrymme för att tryggt njuta av konsten. Besökarnas och de anställdas säkerhet har beaktats på många sätt. Personalen ger anvisningar för hur man kan röra sig tryggt och lugnt, och övervakar att besökarna följer instruktionerna. I utställningscentrets biljettkassa, i restaurangen och i EMMA Shopen finns plexiglasskärmar för att skydda kunderna och de anställda. I aulan och i utställningslokalerna finns handsprit som man kan desinfektera händerna med, och särskild uppmärksamhet fästs vid rengöringen av ytor. Vi följer kontinuerligt hur coronasituationen utvecklas, och då situationen kräver det gör vi ändringar i programmet och skyddsåtgärderna.

Under de två första veckosluten efter att museet har öppnat (5–7.6 och 12–14.6) kan man på EMMA njuta av bildkonsten till ackompanjemang av musik. Musikern Anna Mantere vandrar runt i utställningslokalerna och spelar på oboe stämningsfulla klassiker, varierande från klassisk musik till filmmusik. Inspirationskällan är Saastamoinenstiftelsens samlingsutställning Beröring.

Tidtabellsförändringar i EMMAs program

Den internationellt respektera konstnären Tacita Deans separatutställning förlängs över sommaren, till den 2.8. På utställningen visas centrala verk från Deans karriär. Det nya filmverket A Cloud makes itself premiärvisas på utställningen, liksom det nya unika verket Pantone Pairs som Dean gjort på åttio vykort som hon hittat. På grund av ändringarna skjuts den av Finlands Konstakademi prisbelönta Aaron Heinos utställning upp och öppnar för publik på EMMA den 17.2.2021.

Utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila med djurskulpturer av keramikkonstnären Michael Schilkin (1900–1962) öppnar för publik så fort museet öppnar den 2.6, i visningslagret Bryk & Wirkkalas utställningsrum. Djurfigurerna av modernisten Schilkin och nutidskonstnären Lotta Mattila möts i världar designade av Mattila.

IC-98:s nya verk Teser om samhällskroppen (bindning) visas som en del av utställningen Beröring, som presenterar Saastamoinenstiftelsens konstsamling 4.8–27.9.2020. Eeva-Leena Eklunds utställning öppnar den 28.10 och fortsätter samarbetet mellan Saastamoinenstiftelsen och EMMA, genom vilket Alicja Kwades och Tatsuo Miyajimas utställningar tidigare har visats. Samtidigt med utställningen Beröring öppnar en ny helhet som handlar om människan och naturen, och i medierummet får Saara Ekströms och Eero Tammis verk Biblion sin Finlandspremiär.

Höstens huvudutställning Elmgreen & Dragset öppnar en vecka senare än planerat, den 3.10. Den världsberömda duon som firar sitt 25-årsjubileum sätter upp en ny installation på EMMA, och på museet visas också ett brett urval verk från konstnärsduons karriär. Leena och Kalle Nios performativa samutställning Målarmaskin som planerats för inkommande höst skjuts upp med ett år och öppnar på hösten 2021.

EMMAs klimattema fortsätter till slutet av 2020. Nina Backmans projekt Talko för en miljon träd som engagerar esboborna var planerat för våren men hålls samma veckoslut som Esbodagen, 28–30.8, i samarbete med Utställningscentret WeeGee och Esbo stad. Barnens museifestival har också flyttats från våren till hösten. Tvådagarsevenemanget med temat Ett rymdäventyr 2020 hålls den 24–25.10. Festivalens program är det ursprungligen planerade: på festivalscenen ses Sisidisko under ledning av Vuokko Hovatta och Kalle Chydenius samt buktalaren Sari Aaltos Kosmiska Show.

Läs mera