EMMAs utställningsprogram för 2024 har publicerats!

Timo Aalto, Vispgröt, 1979, Saastamoinen stiftelsens konstsamling. Detalj. © Paula Virta / EMMA (vänster) & Tschabalala Self, 12pm on 145th, 2022. Detalj. Med konstnärens, Pilar Corrias, London & Galerie Eva Presenhuber, Zurich / Vienna tillstånd © Pierre Le Hors (höger)

På EMMA får vi nästa år fördjupa oss i konkretismens mångsidighet genom verk av både modernister och samtida konstnärer. Dessutom blir det utställningar med Monika Sosnowska från Polen, Tschabalala Self från USA och Ulla Wiggen från Sverige. Konstnärernas kreativa tänkande och unika tolkningar av verkligheten runt oss fyller EMMA med berörande innehåll, starka, rumsliga helheter och upplevelser som väcker sinnena.

Utställningsåret inleds med utställningen Konkretismens experiment, som lyfter fram konkretismens mångfald genom uttrycksfulla material, färgglädje och lekfulla former. Utställningen ser på konkretismens utveckling och de uttryck den tar sig idag ur ett upplevelseperspektiv: många av verken är rumsliga, upplevelsebaserade och aktiverar åskådarens perception. Samtidigt uppmärksammar utställningen Lars-Gunnar ’Nubben’ Nordströms (1924–2014) 100-årsjubileum. Utställningen Konkretismens experiment byggs upp med verk ur EMMAs samlingar och dessutom anskaffas och produceras nya verk för utställningen. Verken av närmare 50 konstnärer bildar en helhet som speciellt fokuserar på hur samtidskonsten kan omtolka och kommentera modernismen.

I Arenan, EMMAs lokal för experimentell konst, öppnas samtidigt en utställning av den polska skulptören Monika Sosnowska (f. 1972), vars verk går i en spännande dialog med den konkretistiska konsten. På sitt karakteristiska vis skapar hon en arkitektonisk intervention i museilokalen, vilket uppmuntrar till att se på WeeGee-husets arkitektur och historia ur en ny, överraskande synvinkel. Utställningen är uppbyggd kring sex skulpturer i stort format, där Sosnowska har använt sig av byggnadsmaterial såsom stålbalkar, betong och armeringsjärn. I skulpturernas formspråk kan man se influenser från olika riktningar, bland annat konstruktivism, minimalism och konceptkonst.

Den amerikanska konstnären Tschabalala Selfs (f. 1990) utställning Från samma kvarter ingår i utställningsserien InCollection som presenterar verk av visionära samtida konstnärer. Self, som är känd för sina målningar gjorda av många olika material, behandlar frågor om intersektioner mellan ras och kön. Med sina verk skapar hon nya berättelser om kroppar som ofta har överbetonats och objektifierats i den västerländska bildvärlden och konsthistorien. I EMMAs betongdominerade lokal bildar hennes målningar och skulpturer rika rumsliga helheter av olika mönster, färger och material. Tschabalala Self är den sjunde konstnären i EMMAs och Saastamoinen stiftelsens serie InCollection, där man årligen köper in ett nytt verk av en samtida konstnär som skildrar tidsandan på ett intressant sätt till stiftelsens konstsamling. Kring det beställda verket kureras en utställning som tar ett helhetsgrepp på EMMAs arkitektur.

Av Saastamoinen stiftelsens nyinköpta mediekonstverk visas en helhet om tre verk, kurerad av konstnären Jani Ruscica. Serien med videokonstverk startar i november med Rashaad Newsomes Untitled (New Way) (2009). Våren 2024 fortsätter den med Loretta Fahrenholz Mashes of the Afternoon (2018) och Klara Lidéns The Myth of Progress (Moonwalk) (2008).

På hösten vänds blickarna inåt med en retrospektiv utställning Passage av den svenska målaren Ulla Wiggen (f. 1942). På EMMA visas hennes detaljrika, poetiska målningar, från 1960-talet och fram till idag. Utställningen ger en fyllig bild av hennes breda produktion: här visas tidiga målningar av elektroniska komponenter återgivna med vetenskaplig noggrannhet, porträtt och landskap från 1970-talet, detaljerade studier av människokroppar och inre organ samt de senaste årens Iris-målningar, som också har gjort henne känd utomlands.

På scenkonstprogrammet står Ona Kamu-kollektivets föreställningsserie YTA – Det föränderliga finns i tiden, som bygger på meditativa ljud och rörelser, samt Introducing: Rest av kompositören, musikern Aino Venna och doktorn i neurovetenskap Ekaterina Shurkova, en produktion som talar till alla sinnen och främjar nervsystemets återhämtning.

I mars bjuder superpopulära Barnens museifestival igen en gång på ett veckoslut för hela familjen, fyllt med musik, lekfullhet och aktiviteter med anknytning till konst, arkitektur och historia. Evenemanget arrangeras av museerna på Flitarvägen.

Utställningar i 2024

Medie konstverk